تاثیر ساب دامین و ساب فولدر بر سئو سایت
نوشته شده توسط : جعفر

در صورتی که تصمیم به راه‌اندازی سایت داشته باشید و آن از بخش‌های مختلفی تشکیل شده باشد، روش‌های مختلفی برای ایجاد بخش‌های مورد نظر شما وجود دارند. به دو صورت کلی می‌توان تقسیم‌بندی‌های موارد مختلف سایت را انجام داد، استفاده از ساب دامین (Subdomain) یا ساب فولدر (Subdirectory) که هر کدام آنها تفاوت‌هایی با هم دارند.

استفاده از هر کدام از این موارد، بسته به مدیر سایت دارد که چه استراتژی برای سئو وب سایت در نظر گرفته است. البته باید به این نکته هم توجه کرد که قبل از طراحی سایت باید درباره تمامی موارد را در نظر گرفت. در زیر، تفاوت‌های ساب فولدر و ساب دامین و نحوه تاثیر آنها بر سئو (SEO) را مرور می‌کنیم.

ساب دامین در مقایسه با ساب فولدر

ساب دامین در مقایسه با ساب فولدر

ساب دامین در مقایسه با ساب فولدر

یک ساب دامین سایت شما را تقسیم‌بندی می‌کند، بنابراین می‌توانید انواع متفاوتی از محتوا را که در حوزه‌های مختلف هستند را حتی اگر با محتوای اصلی شما متفاوت باشند، ایجاد کنید. از طرف دیگر، ساب فولدر یک مسیر در درون سایت شما و بخشی از سایت است که اعتباری در سطح اعتبار سایت دارد. اما ساب دامین‌ها دارای محتوایی متفاوت با سایت هستند و اعتبار آنها تحت تاثیر اعتبار دامنه اصلی قرار ندارند.

نام ساب دامین، قبل از نام دامنه در URL قرار می‌گیرد، مانند shop.example.com. اما ساب فولدر در انتهای آدرس سایت قرار می‌گیرد و این گونه به نظر می‌رسد: example.com/blog.

اگر قسمتی از سایت شما به اندازه کافی گسترده باشد که به یک بخش جداگانه احتیاج داشته باشد، از یک Subdomain استفاده می‌شود. اما بخش‌هایی از سایت است که محتوایی مرتبط با سایت اصلی دارند را با استفاده از Subdirectory از هم جدا می‌کنند. با این کار، تمام قسمت‌های سایت شما در دامنه اصلی قرار دارد.

 

اما چگونه یک شرکت می‌تواند از یک ساب دامین (Subdomain) استفاده کند؟

در زیر متداول‌ترین روش‌ها ذکر شده است:

ساب دامین برای خدمات پشتیبانی

گاهی اوقات منطقی نیست که مشتری خود را به سایت اصلی خود راهنمایی کنید. به عنوان مثال، Google به جای google.com/support از support.google.com استفاده می‌کند. دلیل اصلی احتمالا به دلیل ساختار سایت است. Google.com یک موتور جستجو است و خط پشتیبانی Google، بخشی از خط مشی تجاری جستجوی آن نیست. بنابراین، به زیر دامنه مخصوص خود نیاز دارد تا به درستی با کاربران خود ارتباط برقرار کرده و به آنها خدمات دهد.

تحت پوشش دادن مناطق مختلف

تحت پوشش دادن مناطق مختلف

تحت پوشش دادن مناطق مختلف

اگر در مناطق مختلفی اعم از ملی و بین المللی، کاربران از خدمات سایت استفاده می‌کنند، استفاده از Subdomain ایده خوبی خواهد بود. اگر سایتی به زبان آلمانی داشتید و یکی به زبان انگلیسی، منطقی نیست که آنها را به عنوان Subdirectory در نظر بگیرید. اگر سایت شما داری خدماتی در مناطق جغرافیایی مختلف است، می‌توان از ساب دامین برای جدا کردن خدمات ارائه شده استفاده کنید. به عنوان مثال، Craigslist از Subdomain  برای مناطق مختلفی که در آن کار می‌کند، استفاده می‌کند. در اینجا دو سایت Subdomain آن ارائه شده است: orangecounty.craigslist.org یا stgeorge.craigslist.org

ایجاد وبلاگ

بسیاری از شرکت‌ها وبلاگ خود را به عنوان Subdomain انتخاب می‌کنند. در واقع، این همان کاری است که HubSpot نیز انجام می‌دهد. اگر توجه کنید، صفحه‌ای که پست‌های این سایت در آن قرار داده می‌شوند، یک صفحه blog.hubspot.com است. با این حال، برخی از سایت‌ها قسمت مقاله‌ها را در ساب دایرکتوری قرار می‌دهند. این بستگی به نحوه فعالیت سایت دارد و گستردگی خدمات ارائه شده که قسمت مقالات به چه صورت قرار بگیرد. برای یک سایت تبلیغاتی که به اندازه کافی حجم دارد، می‌تواند وبلاگ خود را به عنوان یک ساب دامین در اختیار داشته باشد و مسیر رشد خاص خود را طی کند. علاوه بر این، اگر می‌خواهید سازماندهی متفاوتی در سایت خود ایجاد کنید، یک Subdomain برای وبلاگ مفید است.

فروشگاه آنلاین

برای شرکت‌هایی که کالایی را می‌فروشند، علاوه بر محصول یا خدمات عادی خود، می‌توانند فروشگاه آنلاین سایت خود را در Subdomain قرار دهند. به عنوان مثال، این کاری است که HubSpot انجام می‌دهد. گذشته از ارائه نرم‌افزار در سایت اصلی، کالاهای HubSpot، در shop.hubspot.com در دسترس هستند.

معرفی رویدادها

اگر شرکت شما میزبان رویدادهای زیادی است، شاید ایده خوبی باشد که آن بخش از سایت خود را در یک Subdomain قرار دهید. این کار زمانی مفید است که بخواهید بخشی از سایت خود را از محصول یا خدمات عادی خود متمایز کنید. مایکروسافت این کار را در events.microsoft.com قرار داده است.

در نهایت، Subdomain هنوز هم جزئی از یک وب سایت است، اما وقتی ربات‌های موتورهای جستجوگر از این صفحات بازدید می‌کنند، آنها را به عنوان یک سایت جداگانه در نظر می‌گیرند. در زیر، بیایید به این موضوع بپردازیم که چگونه هر کدام از این موارد بر سئو سایت تاثیر می‌گذارند.

چگونه ساب دامین و ساب فولدر بر سئوی سایت تاثیر می‌گذارند؟

چگونه ساب دامین و ساب فولدر بر سئوی سایت تاثیر می‌گذارند

چگونه ساب دامین و ساب فولدر بر سئوی سایت تاثیر می‌گذارند

برخی از کارشناسان سئو معتقدند که ربات‌های گوگل ممکن است Subdomain را به عنوان یک سایت مستقل با دامین اصلی اشتباه بگیرند. با این حال، گوگل معتقد است ربات‌ها می‌توانند ساب دامین‌ها را از سایت اصلی تشخیص دهند.

طبق گفته‌های گوگل، ربات‌ها رتبه‌بندی و ثبت (ایندکس) ساب دامین و ساب دایرکتوری را به صورتی مشابه انجام می‌دهند. تحلیلگر ترندهای وب گوگل جان مولر می‌گوید، ساب دامین‌ها به طور کلی به رتبه‌بندی سایت آسیب نمی‌رسانند. در حقیقت، او می‌گوید ربات‌های گوگل به اندازه کافی هوشمند هستند تا ساب دامین‌ها را از سایت اصلی تشخیص دهند و رتبه‌بندی کنند.

برخی از متخصصان SEO ادعا می‌کنند که ساب دامین‌ها نمی‌توانند در اعتباری که دامنه اصلی از لینک‌های ورودی (بک لینک) دریافت می‌کند، شریک باشند. این جمله می‌تواند صحیح باشد، از آنجا که ساب دامین‌ها به عنوان واحدهای جداگانه‌ای از دامین اصلی سایت در نظر گرفته می‌شوند، ممکن است از هیچ یک از لینک‌هایی که قبلا برای محتوای سایت اصلی خود ایجاد کرده‌اید، بهره‌ای نبرند.

علاوه بر این، اگر صفحات ساب دامین را برای همان کلمات کلیدی موجود در سایت اصلی و فرعی خود بهینه کنید، می‌توانید با خودتان رقابت کنید.

از طرف دیگر، برخی از کارشناسان سئو ادعا می‌کنند که ساب دامین‌ها ورود به سایت شما را آسان‌تر می‌کنند. درنهایت، این منجر به یک تجربه کاربری بهتر می‌شود، که می‌تواند باعث افزایش نرخ تعامل بهتر شود، بنابراین موتورهای جستجو، اعتبار بالاتری برای سایت در نظر می‌گیرند.

تصمیم‌گیری برای استفاده از ساب دامین‌ها یا ساب فولدرها

اگر شما یک شرکت بزرگ دارید، ساب دامین‌ها می‌توانند برای شما مفید باشند، چرا که ساب دامین‌ها هدف دیگری را ارائه می‌دهند و اساسا به عنوان یک تجارت جداگانه عمل می‌کنند.

به عنوان مثال، دیزنی دارای ساب دامین‌هایی مانند cars.disney.com، shop.disney.com و movies.disney.com است. از آنجا که این ساب دامین‌ها اهداف بسیار متفاوتی را ارائه می‌دهند، با سایت اصلی رقابت نمی‌کنند و احتمالا آنها همان کلمات کلیدی سایت اصلی را هدف قرار نمی‌دهند.

به گفته برخی کارشناسان سئو، مزیت دیگر این است که ساب دامین‌ها می‌توانند به ایجاد اقتدار در لینک شما کمک کنند. به عنوان مثال، ممکن است بخواهید وبلاگ شما کاملا جداگانه از محصولات یا خدمات شما عمل کند.

برعکس، اگر سایت شما زیرشاخه‌های گسترده نداشته باشد، ممکن است نیازی به استفاده از ساب دامین نباشد، زیرا ممکن است بخواهید با لینک‌های مختلفی با سایت اصلی خود ارتباط داشته باشید. اگر دلیل قانع کننده‌ای برای استفاده از ساب دامین‌ها ندارید، ساب فولدرها عملکرد مورد نظر شما را ارائه می‌دهند.

اگرچه این موضوع اغلب می‌تواند گیج کننده باشد، اما در نهایت تصمیم‌گیری به نیاز سایت شما بستگی دارد. ساب دامین‌ها می‌توانند سازماندهی و ساختار سایت شما را با ایجاد سلسله مراتب پیچیده فراهم کنند. اگر نیازی به این کار ندارید، پس با استفاده از یک ساب فولدر می‌توانید همه لینک‌ها را به دامنه اصلی خود متصل کنید.

منابع بیشتر برای مطالعه:

http://sam-electronic.royablog.ir/

http://hikvision-electronic.royablog.ir/

http://bazar-electronic.royablog.ir/

http://digitallmarketing.ratablog.com/

http://bazar-digital.ratablog.com/

http://digital-market.ratablog.com/

http://etc-electronic.ratablog.com/

https://tejarat-online.blogiran.net/

https://digital-marketing.blogiran.net/

 

 





:: بازدید از این مطلب : 280
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 11 آذر 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: